Vägen som delade Borås i två delar Del 2 (4)

Även dessa fyra bilder kommer från Roland Gran som är fotografen.
Här ser vi Varbergsvägen och Brodal inte mycket som är sig likt här i dag. Själva Brodal kommer jag inte ihåg så mycket av, utan det var väl bara gamla mödravården och trähuset intill som fanns kvar när jag växte upp. Huset i vänster bildkant med adress Varbergsvägen 12 finns fortfarande kvar där låg det en BP-mack innan och motorvägen byggdes precis efter husväggen så man var tvungen att ta ner balkongerna på huset. Huset är byggt 1938 i 3 våningar och där fanns Borås Auto-Elektriska och Bensin & Oljor.
Mitt i bild fanns Bror Ohlssons Oljeaktiebolag där det fanns stora cisterner där eldningsolja förvarades, precis bredvid gick järnvägen. Huset till höger var troligen något gjuteri av något slag ska låta det vara osagt. Någon som vet mera om dessa byggnader på bilden skicka gärna ett mail till mig. Man ser även Särlabron och till höger om den så finns inga hus kvar alls. Det sista huset som stod upp var det gamla Mödrahemmet som även det förlorade sin kamp mot grävskoporna. Nu finns Borås fulaste byggnad enligt mig, tycker att den skymmer för mycket av Borås när man kommer på motorvägen från Göteborg, det är alltså Gina Tricot byggnaden. Man skymtar även Norrby, Sven Erikssons skola.

Här har man börjat gjuta alla pelare. Tänk vilket byggkaos det var under dessa 3 år som det tog att bygga motorvägen. Det var synd att man inte drog vägen någon annanstans och bevarade de gamla byggnaderna som stod här. Det är samma med Kungsleden hur man kan dra en genomfartsled igenom staden, sådana vägar ska gå i utkanten.



Här har man kommit en bit på vägen med själva vägbanan och även avfarten börjar att ta form.



Här ser vi det färdiga resultatet fast från Göteborgshållet.
Del 3 och 4 kommer nästa helg.

PDF-fil